Arbete i grupp med lärare
I dag arbetade vi med uppgifter i kontext. Eleverna delades in i två grupper. Jonas och Birgitta tog varsin grupp. I grupperna gick Jonas och Birgitta igenom vad man ska tänka på när man ska lösa en uppgift i kontext. Efter genomgången arbetade eleverna individuellt med en uppgift. Se arbetsgång nedan.
Individuell uppgift
Arbeta med matematikboken. Skriv för hand.
1. Välj en uppgift i kontext i matematikboken.
2. Hur gör du för att lösa uppgiften? Beskriv i steg vad du gör. Numrera stegen.
Du väljer själv hur många steg. Du kan välja färre eller fler steg än i exemplet.
Exempel:
2. Hur gör du för att lösa uppgiften? Beskriv i steg vad du gör. Numrera stegen.
Du väljer själv hur många steg. Du kan välja färre eller fler steg än i exemplet.
Exempel:
|
3. Reflektera över hur du gjorde genom att svara på frågorna:
Förstod du vad du skulle göra för att lösa uppgiften? Hur kom du fram till vad du skulle göra? Vad det något som var oklart? Gjorde du annorlunda än du brukar? Hur i så fall? Beskriv.
Förstod du vad du skulle göra för att lösa uppgiften? Hur kom du fram till vad du skulle göra? Vad det något som var oklart? Gjorde du annorlunda än du brukar? Hur i så fall? Beskriv.
Skriv nu på bloggen. Gör så här:
1. Skriv av uppgiften i boken, eller ta en bild på den och infoga.
2. Skriv in din beskrivning över hur du gör för att lösa uppgiften i steg.
3. Avsluta med din reflektion
4. Publicera, tagga inlägget genom att sätta etiketten: uppgifter i kontext.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar