onsdag 26 mars 2014

Vi går igenom en reflektion tillsammans

Rubrik: Åtta geometriska figurer

Inledning: I dag hade vi en spännande laboration. Vi har klarat av laborationen med jämförpriser och i dag arbetade vi med olika figurers namn, och hur de ser ut. 

Den här bilden beskriver olika figurer som jag och Fatima har jobbat med idag.

Återberätta laborationen: Vi delade in oss i grupper, två och två. Jag och Leila var i samma grupp. Birgitta gav oss åtta kort med olika figurer. I gruppen beskriver en person sin figur till den andra och den andra personen ritar den på papper och gissar namnen på figuren. När vi är klara med att rita går varje grupp ut i skolan och försöker att hitta några saker som vara likadan som figuren på kortet och fotografera av dem.


En Likbent Triangel

 En romb



En rektangel

En kvadrat??

Återkoppla till tidigare erfarenheter

Hur har du jobbat med geometri innan? I skolan? Andra erfarenheter?

T.ex. Vi jobbade mycket med olika figurer. Jag kan alla på mitt språk. T.ex. triangel heter........

T. ex. Jag har alltid funderat över varför bildäck är runda.



Jag lärde mig: I dag fick vi veta många olika och nya matematiska ord. Exempelvis: vad är en vinkel, eller en sida, höjd\låg, bred\smal.


En Liksidig Triangel 




  Rätvinklig Triangel

Vi lärde oss hur man kan beskriva geometriska former    (hur något är), och provade att rita vad den andra personen  säger. Det var lätt att beskriva figurerna för varandra. Det var svårare att hitta figurerna ute på skolan. Skriv: Tankar kring laborationen





En rund

  Ett parallellogram

3 kommentarer:

  1. ny blogg:

    http://shunskriverommatematik.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. http://andreasmatteblogg.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. http://martinlarsigmatte.blogspot.se/

    SvaraRadera