Rubrik: Åtta geometriska figurer
Inledning: I dag hade vi en spännande laboration. Vi har klarat av laborationen med jämförpriser och i dag arbetade vi med olika figurers namn, och hur de ser ut.
Den här bilden beskriver olika figurer som jag och Fatima har jobbat med idag.
Återberätta laborationen: Vi delade in oss i grupper, två och två. Jag och Leila var i samma grupp. Birgitta gav oss åtta kort med olika figurer. I gruppen beskriver en person sin figur till den andra och den andra personen ritar den på papper och gissar namnen på figuren. När vi är klara med att rita går varje grupp ut i skolan och försöker att hitta några saker som vara likadan som figuren på kortet och fotografera av dem.
![]() |
En Likbent Triangel |
![]() |
En romb |
![]() |
En rektangel |
![]() |
En kvadrat?? |
Återkoppla till tidigare erfarenheter
Hur har du jobbat med geometri innan? I skolan? Andra erfarenheter?
T.ex. Vi jobbade mycket med olika figurer. Jag kan alla på mitt språk. T.ex. triangel heter........
T. ex. Jag har alltid funderat över varför bildäck är runda.
Jag lärde mig: I dag fick vi veta många olika och nya matematiska ord. Exempelvis: vad är en vinkel, eller en sida, höjd\låg, bred\smal.
![]() |
En rund |
![]() |
Ett parallellogram |
ny blogg:
SvaraRaderahttp://shunskriverommatematik.blogspot.se/
http://andreasmatteblogg.blogspot.se/
SvaraRaderahttp://martinlarsigmatte.blogspot.se/
SvaraRadera