1. Välj ut 3 affärer.
2. Skriv en presenterande text där du presenterar resultatet av undersökningen.
Rubrik: Resultatet redan i rubriken, t. ex Willys Storheden är billigast
Orientering: Var,vad, när, varför?
Vi blir mer och mer prismedvetna och maten är en stor del av privatpersoners totala budget. I februari 2014 genomfördes en undersökning av Luleås matvarubutiker av matematikstuderande för att se vilken som är den billigaste.
Presentation av data:
Visa ditt diagram som du har ritat (på papper, på tavlan eller i Word) och fotograferat.
Exempel på diagram skapat i Word
Exempel på diagram ritat på tavlan.
Det var en väsentlig skillnad mellan den billigaste matkassen och den dyraste. Den billigaste matkassen på 300 kr hade Willys medan den dyraste, 550 kr, hittades på ICA. ICA har en matkasse som är 250 kronor dyrare än Willys.
Utgångspunkt:
Vilka varor innehöll matkassen? Vilka varumärken? Beskriv eller klistra in en tabell
Utgångspunkten var att handla en matkassen med vardagliga livsmedelsvaror. Matkassen innehöll bland annat: ris, mjöl. Varumärken valdes på plats.
Tolkning och summering:
Stämmer resultatet? Vad kan ha påverkat resultatet? Faktorer som kan ha påverkat:
- Val av varumärke
- Kampanjpriser
- Ekologisk eller inte
- med mera
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar